onsdag 5 januari 2011

Kottarna sover & jag drömmer mig bort i köksvärlden!

Bjuder på lite bilder på kök som jag gillar!



Ikeakök - vackert!

Lidingö kök - Ikea!


Marbodal.se


Typiskt mormorkök, varmt och vackert!


marbodal.se


Ikea.se


Lindö - Marbodal.se
gillar luckorna i bakgrunden väldigt mycket!


Som ni märker går min stil i det lantliga vita.
Ge gärna en liten kommentar vad ni tycker om och gillar:)


Önskar jag hade en ugn just nu, blev så baksugen på en blåbärspaj.



Ingredienser
Mördeg:

300 g kallt smör
 8 dl vetemjöl
 1 dl florsocker
2st ekologiska ägg
1msk kallt vatten (om det behövs)
Fyllning:

500 g frysta björnbär (två paket)

 500 g frysta blåbär (två paket)
2 stycken citroner, rivet skal
strösocker
3 dl potatismjöl

Pensling:

 1 st ägg
 1 msk mjölk
Råsocker

Vaniljkräm:

1 st vaniljstång
 6st ekologiska äggulor
 1 dl strösocker
 6 dl vispgrädde


Lycka till!!!


Gör så här

1. Mördeg:
2. Nyp ihop tärnat kallt smör med vetemjöl och florsocker.
3. Tillsätt äggen och arbeta samman tills degen precis går ihop.
   Knåda inte. Tillsätt vatten vid behov.
4. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

5. Fyllning:
6. Sätt ugnen på 175 grader.
7. Klä ett pajskal med cirka 2/3 av mördegen.
8. Rör ihop de djupfrysta björnbären och blåbären.
9. Tillsätt socker, potatismjöl och citronskal och fyll pajskalet, se till att blandningen fördelas jämt över pajskalet.
10. Kavla ut resten av degen till en avlång platta och skär ut 7 stycken 1 ½ cm breda remsor och lägg remsorna som ett rutmönster över bärfyllningen.
11. Vispa upp ägget med mjölken och pensla remsorna. Strö råsocker över.
12. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 35-40 minuter.

13. Vaniljkräm: (8 portioner)
14. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.
15. Vispa gulor, strösocker och vaniljfrön ljust och krämigt.
16. Vispa grädden luftig och vänd ner den i äggsmeten.



Från Leila bakar!


//:inredningsfrun Jacobsson

2 kommentarer:

  1. Satt hela kvällen själv och planerade kök, finns mycket fint.
    Gillar också det lantliga men vill ej ha VITT. Då blir det genast svårare då vitt är det vanligaste nu.
    Men hittade intressanta förslag, några bilder finns på min blogg.
    Men annars gillar jag skåpstyperna på bild 3 och 4.
    Härligt att du också försöker tänka positivt genom det tråkiga, go girl!

    SvaraRadera
  2. Ja jag älskar skåpen på bild nr fyra!
    Och sen är jue jag galen i vitt ;)
    Men det finns vackra skåp i gräddfärgat och även färg om man gillar det!
    Såg dina bilder och de var fina!!!
    Lycka till med köksplanerna!!!
    //Jacobsson

    SvaraRadera